Företagscertifiering

Certifiering inom Organizational Behavior Management (OBM) och/eller Behavior Based Safety (BBS).

Att certifiera en verksamhet innebär att skapa en strukturerad och vetenskapligt grundad metod för att leda och utveckla beteenden på arbetsplatsen som leder till positiva resultat och/eller säkra beteenden. Genom att tillämpa OBM-principer certifieras verksamheten som helhet dels genom utbildning av chefer och medarbetare och dels genom anpassning av verksamhetens processer för att stärka förmågan att arbeta med OBM/BBS i vardagen.

En OBM/BBS-certifierad verksamhet har många fördelar som:

  • Beprövade processer och verktyg för att identifiera, mäta och förändra beteenden som påverkar verksamhetens nyckeltal positivt.
  • En kultur baserad på förstärkning av önskvärda beteenden vilket leder till bättre prestation och välmående, vilket i sin tur leder till exempelvis förbättrad kvalitet, säkerhet och kundnöjdhet.
  • Ledare med en gedigen förståelse för hur deras beteenden påverkar medarbetarna. De lär sig att tillämpa förstärkande principer som skapar ett arbetsklimat där alla strävar mot samma mål.
  • Resultatdrivna insatser genom att OBM/BBS har ett vetenskapligt förhållningssätt. Genom att analysera data och identifiera beteenden kopplade till framgång kan verksamheten fokusera på konkreta, lönsamma förändringar.

Att certifiera sig blir ett sätt för verksamheten att signalera sitt engagemang för evidensbaserad ledarskapsutveckling, säker och hållbar prestation. Denna certifiering fungerar som en kvalitetsstämpel, och ger företag och organisationer möjlighet att utmärka sig som en arbetsplats där välbefinnande och prestation går hand i hand.

Certifieringsnivåer

Vi utfärdar certifiering på tre olika nivåer för att möjliggöra för verksamheter med olika ambition att starta på en nivå som passa dem.

Grund: Verksamheten genomgår grundläggande OBM/BBS-utbildning och har satt upp en strategi för beteendestyrning, implementeringen är i sin början. Certifieringen på denna nivå visar på ett åtagande och en god förståelse för grunderna i OBM/BBS.

Mellan: Verksamheten har genomfört utbildning på alla ledningsnivåer, och vissa avdelningar har genomfört initiala förändringar. Här har verksamheten tydliga mål för insatserna, och mätningar visar på de första positiva effekterna av förändringsarbetet.

Avancerad: Verksamheten har OBM/BBS fullt integrerat i sina arbetsprocesser och sin kultur. Mätningar visar på konsekvent förbättrade resultat över tid. På denna nivå är verksamheten ett föredöme inom OBM och kan vara en inspirationskälla för andra.

Hur ser certifieringsprocessen ut?

Fas 1: Behovsanalys
Verksamheter kan ha olika behov och syften med att certifiera sig i OBM/BBS och av den anledningen behöver varje certifieringsprocess skräddarsys. I en första workshop med beställare kartlägger vi verksamhetens specifika utmaningar och mål samt identifierar målgruppen för certifieringen.

Fas 2: Utbildning och träning av personer i målgruppen
Alla i målgruppen genomgår en fördjupad utbildning i OBM/BBS. Denna utbildning sträcker sig över ett år och innehåller både teoretiska och praktiska inslag. Deltagarna lär sig att identifiera och analysera beteenden, implementera förstärkningsstrategier och hantera förändringsmotstånd. Praktiska övningar och ”case studies” används för att träna på verkliga scenarier. De som går utbildningen examineras på ett eget case och 80% av målgruppen samt ledningsgruppen skall klara av examinationen för att verksamheten skall kunna certifieras.

Fas 3: Implementering och kontinuerlig handledning
När utbildningen är avslutad inleds implementeringsfasen. Här börjar verksamheten arbeta aktivt med verktygen i sitt dagliga arbete. För att säkerställa kvalitet och hållbarhet sker implementeringen med stöd av en OBM-coach som erbjuder kontinuerlig handledning.

Fas 4: Uppföljning och mätning av resultat
En viktig del i certifieringen är att mäta och följa upp de resultat som insatserna ger. Tillsammans med OBM-coachen sätts tydliga mätpunkter och indikatorer upp, exempelvis ökad tillit, ökad säkerhet, ökad psykologisk trygghet, ökad produktivitet, förbättrad kundnöjdhet eller minskad personalomsättning. Regelbunden mätning och rapportering gör att verksamheten tydligt kan se de effekter som certifieringen medför.

Fas 5: Vidmakthållande och revision
Efter implementeringen fortsätter målgruppen att få handledning vid två tillfällen varje år. Vart tredje år utvärderar vi att alla personer i målgruppen samt ledningsgruppen har de kunskaper som krävs för verksamhetens certifieringsnivå. Vid nyanställningar så utbildas nya personer i målgruppen enligt verksamhetens certifieringsnivå.