Vems ansvar är motivation?

Du som leder andra människor är ansvarig för deras motivation. Det kan låta som ett stort ansvar och det är det! Vi är alla delansvariga för varandras motivation.

Alla som själva har känt, eller hos andra barn har sett lusten, att som sex-sjuåring vilja börja skolan har också sett att den lusten inte alltid håller i sig så många år, eller ens månader.

Det är lättare att arbeta med människor som redan har en motivation för att göra det de ska. De som fått motivation på något sätt tidigare har en upparbetad motivation som kan driva dem långt. Tyvärr räcker den inte heller så många år eller månader om den inte fylls på.

Idealet är att den fylls på av naturliga motivatorer från uppgifterna i sig, du ser något bli klart, du trivs med det du gör eller andra motivatorer som är ett direkt resultat av det du gör. Sociala motivatorer spelar också en stor roll i att bevara motivationen. Den som har ett arbete som ger positiv återkoppling från patienter, kunder, kolleger och andra i vardagen får motivationen påfylld den vägen.

Alla har dock inte sådana uppgifter och även de som har det utvecklas över tid och kan råka ut för att arbetet tappar lite av sin lockelse, det blir rutin. Om deras motivation inte fylls på så tappar de lätt lusten. Var uppmärksam på det när du arbetar med andra. Lär känna dem som de unika individer de är och häng med i deras utveckling. Få dem att känna sig sedda av dig.

Om naturliga motivatorer saknas helt är det svårt, då kan det rätta vara att hjälpa medarbetaren att hitta en annan position. – Jag har förstått att du gillar nya saker, att vara kreativ och hitta på nya lösningar. Tyvärr har jag inget sådana uppgifter att erbjuda här på ekonomienheten, kreativ bokföring är inte uppskattat här.

När jag läser om varför folk är missnöjda på arbetsplatser kommer det så gott som alltid upp något om att de inte känner sig sedda. Lön, arbetsförhållanden och annat är viktigt, men det viktigaste känslan av att inte känna sig uppskattad. Om man inte känner det blir prat om lön och annat ett sätt att kanalisera den känslan.

Jag hör kommentarer av typen; – Jag får ingen uppskattning för att jag sliter ut mig för verksamheten, och nu fick jag inte ens den lön jag ville ha! Nu får det vara nog.

Du som arbetar med andra människor är delansvarig för deras trivsel och motivation. Leder du dessutom andra är det ansvaret en del av dina arbetsuppgifter, en viktig del.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *